...

Wil je met dezelfde winkeloppervlakte, hetzelfde aanbod en hetzelfde team meer verkopen dan vroeger? Dan is een slimme en aantrekkelijke winkelinrichting een must. Om zeker te zijn van de juiste materialen, positionering en stijl, klop je het best aan bij een professionele apotheekinrichter. Dé gouden tip: verplaats je altijd in de schoenen van je klant: wat wil jij als je ergens als klant binnenstapt? We leggen in drie stappen uit waar je op moet letten bij de inrichting van je zaak. Alles start bij het frontaanzicht van je apotheek. Hoe de gevel zelf eruitziet, doet er niet echt toe. Het is wel belangrijk dat je je etalage niet te druk maakt. Plaats een klein beetje productpresentatie, maar overdrijf niet met displays vol verschillende stijlen en kleuren. Verkondig niet te veel boodschappen aan de gevel en hang geen 20 posters aan je venster. Zorg voor een cleane look en duidelijke communicatie. Plaats je logo er één keer groot op, geen vijf keer. In hetzelfde lettertype, dezelfde stijl en kleur plaats je je naam, wachttijden en openingsuren. Wanneer je klant binnenkomt, heeft hij sowieso wat drempelvrees. Het is daarom belangrijk dat de klant snel ziet wat hij nodig heeft en niet het gevoel krijgt dat hij een kwartier zal moeten zoeken. Er zijn verschillende manieren om de entree aantrekkelijker te maken voor je klant. Zorg dat de landingszone, meteen na de voordeur, niet vol staat. In de retailwereld praat men over kijklijnen, waarbij je rekening houdt met warme en koude zones. De koude zone is wat naast of achter je ligt als je ergens binnenkomt. Waar je ogen dus niet meteen op vallen. Die zijn minder belangrijk. De warme zone is wat voor je staat als je ergens binnenkomt. Daar heb je lange kijklijnen nodig, van waaruit je de volledige winkel moet kunnen zien. Vooral die zone richt je mooi in, met aangename verlichting en margeproducten, zoals verzorgingscrèmes, die commercieel interessant zijn. Zorg dat die lange kijklijnen je klanten triggeren. Een mama die om babyvoeding komt, zal misschien nog een crème meenemen voor haar man, maar geen rollator voor haar oma. Plaats ook geen displays en kinderhoekjes in de weg van je lange kijklijnen. Werk bij de lange kijklijnen met transparante elementen - denk in eerste instantie aan glaswanden voor legplanken of structuren in strekmetaal of betonnet die ook transparant zijn. Je presenteert er je producten op, maar je klant ziet ook meteen door het glas wat er nog achter die wand staat. Gebruik ook lage kasten, van maximaal 1,20 meter hoog, waar de klant over kan kijken. Wat je vaak ziet bij een slimme inrichting is om de bereidingsruimte niet achteraan de apotheek in een klein hokje te steken, maar achter een glaswand. De klant ziet bij het binnenkomen de producten staan én een apotheker die bezig is. Zo krijgt hij een vertrouwd gevoel en zal hij sneller overtuigd zijn van de ijver van de apotheker. Let op de categorisering. Boven de legplanken moeten duidelijke categorieën staan, die je al van ver kunt zien: baby, man, hoest, spierpijn, enzovoort. De klant ziet via de lange kijklijnen meteen waar alles staat. Dat zorgt voor gemoedsrust. Bij een kleine apotheek is de winkelroute vaak beperkt en zijn dus vooral de warme zones van belang. Een grote apotheek is wel gebaat bij een slimme routering. Zorg dat klanten alle belangrijke rekken passeren en zet de kassa op het einde van je lus. Er zijn twee zaken belangrijk bij je productpresentatie. Doe ten eerste aan 'cross merchandising': combineer utilitaire producten met impulsartikelen. Als een klant naar de categorie 'baby' stapt voor babyvoeding, zorg dan dat die ook de babyolie ziet staan. De klant heeft die olie niet nodig, maar ze is mooi verpakt en ruikt goed - en dus neemt de klant de olie toch mee. Probeer ervoor te zorgen dat de klant meeneemt wat hij wel en niet nodig heeft, door beide naast elkaar te zetten. Iemand die voor twee producten naar je zaak komt, moet er uiteindelijk vier meenemen. Ten tweede moet je bij je presentatie de grote producten onderaan plaatsen en de kleine producten bovenaan. Werk van een diepe naar een ondiepe plank, van onder naar boven, zodat je een trapeffect krijgt. Alles waar een hoge winstmarge op zit, plaats je op ooghoogte. Alles wat minder commercieel is en wat klanten kopen omdat ze het echt nodig hebben, plaats je lager. Een zalf voor voetschimmel zet je niet op ooghoogte, want een klant neemt dat product enkel mee als hij er speciaal voor komt. Bij de productpresentatie is het ook belangrijk om te denken aan een verstelbare oplossing. Zo kun je de schappen efficiënter indelen volgens een wijzigend product- assortiment. Er bestaan bijvoorbeeld systemen waar je zowel tabletten in kan schuiven als blisterhaken aan kan hangen. Zo kun je de apotheek zonder hulp van een installateur op een eenvoudige manier wijzigen. Vermijd om overal affiches op te hangen. Zorg voor enkele plaatsen met een posterhouder om een affiche in te steken. Die mogen niet te nadrukkelijk aanwezig zijn. Beperk het aantal, net zoals de displays. Ook verlichting is heel belangrijk, voornamelijk bij de OTC-producten die achter de apotheker en zijn balie staan. Verlichting is belangrijk omdat die producten ver van de klant staan. Je hebt in dat geval twee mogelijkheden: spots gericht op wat op ooghoogte staat, of legplanken met ingebouwde ledstroken. Aan de kassa zelf maak je reclame voor je eigen bereidingen, met een eigen display. Op die producten zit veel winstmarge. Verkies dat boven materiaal van een leverancier. De kassa hou je ook clean, zonder posters en met je logo en slogan erbij. Vermijd ook hier te veel informatie...