Als de resultaten van de proefprojecten positief uitvallen, dan zullen in heel Engeland vanaf volgend jaar de spoeddiensten en de NHS 112-hulplijn patiënten met kleinere ongemakken onmiddellijk doorverwijzen naar een apotheek (van wacht). "Waarom een beroep doen op een dure spoeddienst voor een probleem dat de apotheker met enkele minuten advies kan oplossen?", klinkt het bij een deelnemende lokale beroepsvereniging van apothekers.
...
De Britse National Health Service (NHS) zit de laatste jaren in woelig vaarwater. Door chronische onderfinanciering zijn de wachtlijsten voor operaties langer dan ooit, krijgen heel wat Britten suboptimale zorg en reppen patiënten met het minste kwaaltje zich naar de spoeddienst van een lokaal ziekenhuis omdat hun huisarts hen pas tien dagen later kan zien. In een krampachtige poging het tij te doen keren, kijkt de NHS wel vaker naar de apotheker als redmiddel. In het kader van het Minor Ailment Scheme mogen apothekers bijvoorbeeld in bepaalde regio's advies en geneesmiddelen verstrekken voor kleinere ongemakken zoals diarree, hooikoorts en keelpijn. Bedoeling is om de huisartsenpraktijken te ontlasten.Maar ook de spoeddiensten liggen eivol. Omdat heel wat patiënten met mineure klachten zich op de drukke spoeddienst (blijven) aanbieden, riep de NHS in drie regio's in Engeland proefprojecten in het leven om patiënten met dergelijke problematiek onmiddellijk naar de apotheker (van wacht) door te verwijzen. Ook de nationale hulplijn NHS 112, voor Britten die met een klacht en/of symptoom kampen en niet weten wat ermee aan te vangen, neemt aan die projecten deel. Wie zich aanmeldt bij een Britse spoeddienst of belt naar NHS 112, komt steeds eerst in contact met een gespecialiseerde triageverpleegkundige. Die speelt een cruciale rol om op basis van een korte (telefonische) anamnese te bepalen of de patiënt beter op de spoeddienst blijft, of verder kan geholpen worden bij zijn of haar lokale apotheker. De evaluatie van die projecten volgt eerstdaags. Als de resultaten positief zijn, dan gaat de NHS met de apotheeksector een vijfjarig contract onderhandelen voor de financiering van deze dienst.De apothekers zelf zitten blijkbaar met gemengde gevoelens. "Deze dienstverlening kan echt een revolutie voor ons beroep betekenen. Maar de NHS zal de implementatie wellicht verknoeien en we zullen ons onder geschikt moeten maken aan andere zorgverstrekkers. Ik haat die gedachte, maar het is een mogelijkheid voor een nieuwe dienst en een bijhorende verloning", aldus Mike Hewittson, de managing director van de Beaminster Pharmacy in Dorset, een van de deelnemende apotheken. Een andere apotheker is er ook niet meteen gerust is: "Het kan niet zijn dat we meer en meer verwijzingen krijgen en op het einde van de maand minder geld in de lade hebben." Per doorverwijzing en consultatie zou de apotheker volgens het voorliggende voorstel van het NHS-contract 14 Britse pond krijgen, omgerekend zo'n 15,33 euro. Benieuwd of de apothekers hiermee tevreden zullen zijn. Wordt ongetwijfeld vervolgd.