...

Wat bezielt een zelfstandige apotheker, eigenaar van vier apotheken, om een van zijn kleinere zaken om te bouwen tot een mega-apotheek met een oppervlakte van 300m2? Een ondernemerstemperament, zeker wel, maar ook de wil om tegemoet te komen aan de talrijke uitdagingen van de concurrentie, in real time en virtueel. De opvatting van het beroep van zorgprofessional vanuit een meer economisch perspectief is niet nieuw voor Pierre Dejardin. Nadat hij zijn diploma van apotheker haalde aan de UCL in 2001, volgde hij een opleiding in het beheer van kmo's aan het IAG (Institut d'administration et de gestion).Plaats van de feiten is Beauraing, in de provincie Namen, op een industrieterrein op één kilometer van het stadje. Daar bouwde Pierre Dejardin zijn apotheek van de 21e eeuw. Door een nieuwe vestiging te bouwen kon hij de hele apotheek herdenken en vorm geven, zowel wat de uitrusting betreft als de samenwerking met het personeel, drie apothekers en drie apothekersassistenten.Via de ingang kom je in een grote ruimte terecht voor parafarmacie-zelfbediening en bij het phyto- en aromatherapiehoekje en de vier balies. Daarachter bevindt zich een geneesmiddelenrobot met twee armen. "Hij verbetert de kwaliteit van de service. De voorgeschreven en andere geneesmiddelen worden automatisch behandeld waardoor er meer tijd besteed kan worden aan het verstrekken van informatie en advies en aan de vertrouwensrelatie met patiënten", zo zegt de apotheker.Alles werd voorzien voor eventuele evoluties: een pneumatische transportband werd al aangebracht aan het plafond. Bedoeling is om die band te verbinden met de automatische verdeelrobot, buiten, voor de aflevering van geneesmiddelen, 24 uur op de 24, zeven dagen op de zeven. "Voorlopig gaat het alleen om parafarmaceutische producten, maar wanneer de wetgeving het mogelijk maakt, zal het systeem ook gebruikt worden voor de aflevering van geneesmiddelen op voorschrift."Terug naar de apotheek. Aan het einde van de togen is er een hoekje voorzien waar patiënten kunnen plaatsnemen voor bijvoorbeeld het opstellen van een geneesmiddelenschema of het bespreken van het goed gebruik van geneesmiddelen. Daarnaast is er een gesloten ruimte voor echt vertrouwelijke gesprekken.Er is ook een hoekje voor cosmetica met twee toestellen voor een 'diagnose' van de huid. Het eerste toestel, Loma, is gekoppeld aan een apparaat dat een gepersonaliseerde crème maakt in functie van de diagnose (hydratatiegraad en veroudering van de huid). Een ander toestel, van Callegari, verricht dezelfde metingen van de huid, maar ook van het haar (roos, enz.) en geeft informatie om de patiënt zo goed mogelijk te helpen. "Met dit soort dienstverlening kunnen we ons onderscheiden van structuren zoals bijvoorbeeld Medimarket."Met een ander toestel van Callegari kunnen we bloedonderzoeken uitvoeren (suiker, cholesterol, enz.) om de patiënt indien nodig door te verwijzen naar zijn arts. "We voeren de test uit op aanvraag en we bieden hem aan patiënten aan die bijvoorbeeld supplementen met rode gistrijst nemen. Voorlopig is de test gratis, maar als er te veel aanvragen zijn, dan zullen we daar iets op moeten vinden", geeft de apotheker toe.Achter de klantenruimte maar in het zicht van iedereen, met het oog op transparantie, is er een ruimte voor magistrale en officinale bereidingen en een tweede robot voor de bereiding van individuele geneesmiddelendoses voor bewoners van vier rust- en verzorgingstehuizen in de buurt. "Ik maak me wel zorgen over de vraag of patiënten nu gaan beseffen dat wat wij doen geen magie is, maar dat het een kwestie is van bedieningspanelen en hardwerkende assistenten...""Wat leuk is, is ondernemen en je onderneming doen evolueren. Deze nieuwe apotheek is de verwezenlijking van alles waarvan ik 20 jaar geleden droomde. Vandaag is een apotheek met 25 m2 voor de klantenruimte niet meer voldoende. Er moet een aanbod zijn (zoals bijvoorbeeld bio-gamma's die we vandaag niet aanbieden) en ruimte. In de nieuwe apotheek is er meer ruimte en dat is comfortabeler voor de patiënten én voor ons omdat er ook plaats is voor meer technologie. Toen we nog in het centrum gevestigd waren hadden we te weinig ruimte en bovendien geen parking en dat is problematisch. Dat alles maakt dat ik wilde investeren en risico's nemen. Ik had kunnen blijven waar ik was, maar een project als dit is een heuse 'boost'!""Voorlopig ben ik erg tevreden over de evolutie van de apotheek", zegt Pierre Dejardin die hoopt dat zijn investeringen op vijf jaar tijd winstgevend zullen zijn, zonder de hulp van een partner. "Als het niet lukt dan zal het alleen mijn fout zijn, als het wel lukt dan is dat dankzij mijn ideeën en het team waarmee ik samenwerk."Maar al die commerciële overwegingen doen geen afbreuk aan de plaats van de patiënt in de apotheek, zo zegt de eigenaar van het Dejardin-apotheeknetwerk (Beauraing, Yvoir, Anseremme en Carlsbourg). "Wij nemen onze rol van apotheker heel serieus. Een functie als die van huisapotheker voor chronische patiënten neemt wel tijd in beslag, maar zo kunnen we bijvoorbeeld ook doelgericht werken voor risicopatiënten en hen een bloedonderzoek aanbieden. Het probleem zijn volgens mij de kleine apotheken die vroeg of laat geconfronteerd zullen worden met een gebrek een ruimte en een gebrek aan rentabiliteit. En wat staat er te gebeuren op politiek vlak? Wil men kleine apothekers behouden en hen de nodige middelen geven of evolueren we naar grote structuren?"De nieuwe apotheek, die open is sinds 2 september, moet nog zijn weg vinden, maar de apotheker-ondernemer heeft al nieuwe ideeën, zoals de installatie van een homeopathisch laboratorium en een internetsite voor online verkoop. "Je moet er echt uitspringen om in de markt te blijven. Het heeft geen zin om te huilen bij fenomenen als Medimarket, je moet het voortouw nemen en een meerwaarde bieden", zo besluit de apotheker.