De Duitse sopraan Diana Damrau zag onlangs haar album met Strauss-liederen verschijnen. Een toonaangevende sopraan in een repertoire dat haar na aan het hart ligt, dat leidt natuurlijk tot sterke vertolkingen.
...
De selectie van 20 Strauss-liederen die ze met de uitstekende liedbegeleider Helmut Deutsch aan de piano brengt, maakt een diepe indruk. Damrau heeft een lichte en heldere sopraanstem die Strauss' oeuvre puur en stralend laat klinken. Ze kruipt bovendien telkens weer in het gedicht en het lied wat de overtuigingskracht ten goede komt.En dan is er op dit album nog de vertolking van de Vier letzte Lieder met het orkest van de Bayerische Rundfunk. Diana Damrau bracht de cyclus op 3 november 2019 met dit orkest ook in Antwerpen. Het werd geen onverdeeld succes die avond: Damrau interpreteerde de cyclus weliswaar weergaloos, maar haar lichte stem miste kracht (verkoudheid?) om het orkest te ontstijgen en de zaal in te palmen.En helaas moest de befaamde dirigent Mariss Jansons om gezondheidsredenen in laatste instantie worden vervangen door zijn collega Daniel Harding. Vier weken later overleed, op 76-jarige leeftijd, de chefdirigent van het Münchense orkest en voormalig chef-dirigent van het Amsterdamse Concertgebouworkest. Zo verloor de muziekwereld alweer een iconische dirigent.De laatste opname die Jansons realiseerde is deze vertolking van de Vier letzte Lieder met Diana Damrau. Bijzonder treffend is uiteraard het feit dat de teksten van deze vier liederen gedichten zijn waarin Hermann Hesse en Joseph von Eichendorf het naderende afscheid van het leven in beelden vatten.De teksten werden in 1948 door een gelouterde 84-jarige Richard Strauss een jaar voor zijn dood op muziek gezet. Het was dus ook voor hem een afscheid van een bewogen en rijk leven, ten dienste van de muziek. Met een doorleefde en expressieve interpretatie heeft Mariss Jansons zijn warme muziekhart een laatste keer in deze tijdloze muziek uitgestort. Dat alleen al maakt dit een opname om te koesteren en om nog lang van te genieten.