Vijftien Europese organisaties uit de farmasector bundelen hun krachten om de online toegang tot medicijnen op voorschrift Europees te standaardiseren. De nieuwe coalitie dringt er bij de Europese Commissie op aan om de verkoop en bezorging van medicijnen op voorschrift ook in ons land mogelijk te maken.
...
De online beschikbaarheid van medicatie op voorschrift is niet in elk Europees land hetzelfde. Waar patiënten in landen als Zweden, Duitsland en Nederland hun voorgeschreven medicatie online kunnen bestellen en thuis laten bezorgen, moeten ze dat in België, Frankrijk en Spanje persoonlijk ophalen in een apotheek. Momenteel is het in 19 Europese landen niet mogelijk om voorgeschreven medicatie thuis te laten bezorgen, terwijl het in acht landen wel mogelijk is. Om het Europese beleid gelijk te trekken, zet de "Coalition for Online Ordering and Home Delivery of Medications" (OnHome) zich in om de online verkoop en levering van voorgeschreven medicatie in heel de Europese Unie mogelijk te maken. OnHome bestaat onder andere uit de European Association of E-Pharmacies, de Alliance for Safe Online Pharmacies en de European Health Management Association. Een studie, in opdracht van OnHome en uitgevoerd door het onderzoeksbureau Copenhagen Economics, stelt dat het online verkopen en leveren van voorgeschreven medicatie enkele belangrijke voordelen biedt. Zo ondervinden patiënten minder hinder van medicatie die niet op voorraad is, kunnen ze gemakkelijker recepten verlengen en besparen ze tijd bij het kopen van hun medicijnen. Een ander argument is dat een online verkoop- en leversysteem de kloof tussen stad en platteland zou dichten, waar apotheken minder talrijk zijn. Hoewel het gemak dat patiënten kunnen ervaren als een stevig argument wordt gepresenteerd, klinken er ook kritische geluiden. Michael Storme, vicevoorzitter van de Algemene Pharmaceutische Bond (APB), is niet overtuigd. "Voor België zijn we geen fan van het online beschikbaar stellen van medicatie op voorschrift. Ons land heeft een dicht netwerk van apothekers met ruime openingsuren en wachtdiensten. Gemiddeld is er bij ieder persoon binnen anderhalve kilometer een apotheker beschikbaar", beargumenteert Storme. "Ik snap dat de situatie voor landen als Finland en Zweden anders is, en dat de afstand tot een apotheek over het algemeen groter is, maar voor België geldt dat niet." De vicevoorzitter benadrukt dat geneesmiddelen geen consumptiegoederen zijn en in ons land geleverd worden door een opgeleide apotheker die kennis van zaken heeft en zijn patiënten kent. "In België zijn gemiddeld twee apothekers werkzaam in een apotheek, waar ze een honderdtal patiëntencontacten per dag hebben. Dat is iets anders dan een online apotheker die dagelijks veel meer contacten afhandelt. Een opgeleid apotheker kan online niet dezelfde kwaliteit bieden als iemand in een fysieke winkel." Een ander probleem dat komt kijken bij de online verkoop van voorgeschreven medicatie zijn volgens critici namaakmedicijnen. Volgens EUIPO, het bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie, zou vervalste medicatie die online via illegale webshops werd gekocht een groot probleem zijn voor de volksgezondheid. Dat punt wordt beaamd door Storme: "Een patiënt heeft niet altijd de kennis en reflex om online te kijken of het om een echte apotheek gaat of niet, waardoor er altijd het risico is op de verkoop van namaak." Om de verkoop van namaakmedicatie aan te pakken, introduceerde de Europese Commissie in 2011 het Falsified Medicines Directive. Deze stelt dat verpakkingen van voorgeschreven geneesmiddelen moeten voldoen aan een aantal beveiligingskenmerken. Ook moeten apotheken die online medicatie aanbieden een specifiek EU-logo tonen, met een link naar een nationaal register waarmee patiënten apotheken kunnen identificeren. Of individuele lidstaten van de EU zullen toestaan dat apotheken voorgeschreven medicatie online mogen verkopen en bezorgen, zal per land verschillen. Voor OnHome zal het een uitdaging worden om landen als Frankrijk en België over de streep te trekken. Frankrijk heeft recentelijk tijdens de coronapandemie aanzienlijke investeringen gedaan om de fysieke infrastructuur te versterken en ook in ons land lijkt de online verkoop onwaarschijnlijk. "De laatste jaren hebben apotheken hun online dienstverlening versterkt en uitgebreid. Nagenoeg elke apotheker heeft nu al een online tool waarmee die met een patiënt kan communiceren en medicatie apart kan leggen om dezelfde dag te laten ophalen. De fysieke apotheek heeft een ruime stock en is als het dringend is, nog altijd sneller dan een online apotheek", besluit Storme.