"Hoewel klanten vaker online gaan shoppen, is het belangrijk om te blijven benadrukken dat geneesmiddelen geen gewone consumptiegoederen zijn. De face-to-face-interactie tussen patiënten en apothekers is belangrijk en waardevol. Dat mag niet verloren gaan. Elke interactie biedt de mogelijkheid om een gezondheidsinterventie te doen en om er zeker van te zijn dat patiënten hun medicatie op een veilige manier innemen."
...
Met deze woorden reageert de voorzitter van de Britse Royal Pharmaceutical Society (RPS), Sandra Gidley, op de aanvraag van internetgigant Amazon om Amazon Pharmacy als een merknaam te deponeren in het Verenigd Koninkrijk, Canada en Australië. De voorbije zes maanden gebeurde dat ook al in de Verenigde Staten, Mexico, Brazilië, de Europese Unie, Turkije, de Verenigde Arabische Emiraten, Egypte, Singapore, China, Japan, Taiwan, India en Israël.Amazon heeft er nooit een geheim van gemaakt om ook voorschriftplichtige geneesmiddelen te gaan leveren, maar de vele internationale merkaanvragen op korte termijn hebben iedereen in snelheid gepakt. Onder deze merknaam wil Amazon niet alleen geneesmiddelen (OTC en voorschriftplichtig) leveren, maar ook veterinaire medicatie, medische en dentale instrumenten en producten. De merkaanvraag in het Verenigd Koninkrijk komt er zes maanden na de overname door Amazon van PillPack, een Amerikaanse onlineapotheek.De aanvraag voor het Verenigd Koninkrijk beroert de gemoederen en haalt daarom ook wellicht de pers. De schrik zat er trouwens goed in, want in de speech van Koningin Elisabeth bij de opening van het nieuwe Britse parlement in december vorig jaar sprak ze - namens de regering uiteraard - onder andere de wens uit dat "er nieuwe methodes zullen komen voor het leveren van geneesmiddelen". Dat een dergelijke zin de speech van de koningin haalt, was toen al een reden voor paniek binnen de Britse beroepsverenigingen en koepelfederaties voor apothekers. Het is wel eigenaardig dat de merkaanvraag binnen de Europese Unie, nog voor die van het Verenigd Koninkrijk, niet zo wereldkundig werd gemaakt. Uiteraard is het wel nog wachten op de beslissingen van de internationale instanties die zich bezighouden met de goedkeuring en registratie van merknamen. En het is niet omdat een bedrijf een merknaam deponeert, dat dit ook betekent dat het handel zal drijven onder die naam. Wordt vervolgd.