Kent u het Millennium Iconoclast Museum of Art - kortweg MIMA - in Brussel? Indien niet, dan hebt u met de tentoonstelling Obsessions die begin deze maand geopend werd, een uitstekende gelegenheid om met deze expositieruimte in de gebouwen van de vroegere brouwerij Belle-Vue langs het Kanaal in Molenbeek, kennis te maken.
...
Obsessions is een overdonderende tentoonstelling met honderden werken - schilderijen, tekeningen, sculpturen, keramiek, houtsneden, video en enkele monumentale installaties waarin al die kunsten soms samenkomen en bovendien overstemd worden door klanken en muziek.Het is pas op het einde van de tentoonstelling dat de kunstenaars aan u worden voorgesteld als bewoners van het kunstlaboratorium Le "S" Grand Atelier in Vielsalm, waar kunstenaars met een verstandelijke beperking samen werken met kunstprofessionals.Art brut is de naam die kunstenaar Jean Dubuffet in 1948 gaf aan deze kunstvorm die zich in de marge van de grote kunstwereld ontwikkelde. In de jaren 1970 werd de naam outsiderkunst gelanceerd. De grens van art brut of outsiderkunst en de kunst met de grote K is ondertussen meer en meer aan het vervagen.En dat is nu precies Gefundenes Fressen voor het MIMA dat zich specialiseert in de zogeheten 2.0-cultuur, het amalgaam van onconventionele subculturen die zich rond de millenniumwisseling wereldwijd zijn gaan ontwikkelen, van skateboarding, strips, graffiti, tatoeage, street art... tot outsiderkunst.De getoonde werken zijn absoluut van topkwaliteit en kunnen net zo goed een plaats hebben op een Biënnale van Venetië of in het SMAK. Kenmerkend zijn een grote herkenbaarheid van de kunstwerken van dezelfde hand, desalniettemin een amalgaam van stijlen én vaak extreme emoties die van de kunstwerken afspatten. Duivels, doodskoppen, gevaarlijk grommende dieren komen vaak terug, en aan de andere kant uiterst verleidelijke iconen van deze tijd, zoals bijvoorbeeld rapster Nicki Minaj. De kunstwerken zijn "doorkijkjes naar de menselijke ziel die een universele waarde hebben", lees ik in een van de zaalteksten.Heel bijzonder aan La "S" Grand Atelier is dat zij werken met residentieprogramma's waarbij hedendaagse kunstenaars en art-brutkunstenaars samen aan de slag gaan. De installaties die in de tentoonstelling te zien zijn - prachtige kunstwerken hoor - werden ter plaatse in het museum opgebouwd door de residentiekunstenaars en de art-brutkunstenaars.