...

Alles begon toen een passagier op 25 januari de cruise verliet. De man bleek besmet te zijn met het SARS-CoV2. Toen het schip op 1 februari in Yokohoma (Japan) aanmeerde, beval de Japanse overheid alle personen met een positieve test voor het coronavirus van boord te halen. Het ging om tien opvarenden. De andere passagiers werden in hun cabine geïsoleerd. Tegen 20 februari hadden 619 personen - passagiers of bemanningsleden - positief getest, wat overeenstemt met 17%. Die dag werd de knoop doorgehakt en verlieten meer dan 3.000 personen het schip. Rocklöv et al. maakten berekeningen op basis van theoretische modellen. Ze gebruikten cijfers afkomstig uit Wuhan. Zonder isolement van de passagiers in hun cabine zouden 2.920 opvarenden besmet zijn geraakt, zo stellen ze in Journal of Travel Medicine. Een besmettingspercentage van 79%. Het isolement van de passagiers heeft dus een 'besparing' van 2.307 gevallen opgeleverd.En toch: als iedereen op 3 februari onmiddellijk van boord was gehaald, dan zouden er volgens Rocklöv et al. in het hele contingent 76 besmette personen in de fase van incubatie aanwezig geweest zijn. Als men de klok kon terugdraaien, was er dus geen twijfel mogelijk geweest. Op voorwaarde dat het model een betrouwbare voorspelling oplevert, natuurlijk. Naar aanleiding van de uitbraak werden 40 patiënten gehospitaliseerd. Twee personen overleden.