De opkomst van digitale gezondheidszorg maakt van de apotheker een sleutelfiguur die patiënten kan helpen bij de ontwikkeling van hun vaardigheden en interactie met eHealth.
...
Volgens Robin Crunenberg is de apotheker altijd al een belangrijke figuur geweest wanneer het over gezondheidsvoorlichting gaat. "Hij helpt patiënten bij het gebruik van eHealth-tools. Hij heeft een rol als opvoeder en informeert de patiënt niet enkel over medicatie, maar over het hele behandeltraject. Een voorbeeld hiervan is de toegang tot vaccinatie. Waar kan een patiënt zijn vaccinaties raadplegen? Hoe krijgt hij toegang tot Cozo om zijn gezondheidsgegevens te bekijken? Wat als hij zijn medische dossier niet met alle zorgverleners wil delen, zijn gedeeld farmaceutisch dossier niet wil activeren of het wil deactiveren? Daarnaast heeft de apotheker een rol als motivator. De apotheker is een sleutelfiguur in therapietrouw en er bestaan eHealth-tools om patiënten hierbij te ondersteunen." De Apotheker: Om patiënten te informeren over hun gezondheidsgegevens, moeten apothekers zelf opgeleid worden in digitale tools en de bijbehorende regelgeving begrijpen. Robin Crunenberg: Apothekers hebben een kleine voorsprong in digitalisering, maar ze hebben dit traject grotendeels alleen afgelegd. Om apothekers op te leiden als begeleiders in eHealth-tools zoals Recip-e, moeten ze eerst zelf toegang hebben tot relevante gegevens die ze aan patiënten kunnen tonen. Deze mogelijkheden beginnen nu pas beschikbaar te komen. Veel apothekers zijn nog niet vertrouwd met het gebruik van deze platforms omdat ze geen eenvoudige en geïntegreerde toegang hebben tot de gegevens. Het huidige systeem met meerdere losse platforms stimuleert apothekers niet om patiënten te helpen toegang te krijgen tot hun gegevens, omdat ze zichzelf er nog niet volledig in herkennen. Er is nood aan meer algemene informatie voor patiënten. Veel mensen weten niet waar hun gezondheidsgegevens zich bevinden of hoe ze worden gebruikt. Inderdaad, veel patiënten weten niet wat er met hun gegevens gebeurt. Dit gezegd, heb ik alle vertrouwen in de regionale en federale systemen om dit goed te beheren. Commerciële partijen bewandelen wel andere wegen om gegevens te verzamelen. Hier moet orde op zaken worden gesteld.