Wereldwijd werken apothekers in bijzonder moeilijke omstandigheden tijdens deze pandemie. Bijna nergens in de wereld krijgen ze het nodige beschermingsmateriaal en staan ze bloot aan mogelijke besmettingen van klanten die onachtzaam en zelfs met symptomen over de drempel komen. Daarnaast stijgen in heel wat landen ook de meldingen van (vooral verbale) agressie tegen apothekers en het personeel.
...
" Apothekers staan in de vuurlinie", schreven heel wat misnoegde Belgische apothekers hier en daar op internetfora. Die 'vuurlinie' mag men intussen bijna letterlijk nemen, want het internet bulkt op dit ogenblik van de incidenten van verbale, soms zelfs fysieke agressie tegenover het apotheekpersoneel. Zo kreeg een apotheek in het Franse Carnet-en-Roussillon, niet ver van de Spaanse grens aan de Middellandse Zee, het bezoek van een jongeman die zonder voorschrift chloroquine wilde hebben. Toen de apotheker dit weigerde begon hij iedereen in de apotheek - personeel en bezoekers - te bespugen. Enkel de politie kon de man eventjes later in bedwang houden. Intussen maken apothekers in heel Frankrijk melding van klanten die om chloroquine komen vragen en verbaal agressief zijn wanneer ze dit niet meekrijgen. In India krijgen apotheekmedewerkers die thuisleveringen doen, eveneens met geweld te maken. Zo doet daar het verhaal de ronde dat zij het virus overbrengen. Ook in Canada moeten apothekers verregaande maatregelen nemen om met agressieve klanten om te gaan. In Québec krijgen ze alvast de raad om enkel patiënten via het wachtloket te bedienen. In Québec moeten apothekers de temperatuur meten van iedereen die binnenkomt, maar niet elke klant kan dat blijkbaar appreciëren. In het Britse graafschap North Yorkshire bleek uit een bevraging bij 152 apotheken dat 43,5% het slachtoffer was van gewelddadig en agressief gedrag van klanten en dit tijdens de eerste vijf dagen de social lockdown. En de CEO van een van de grootste Britse officinaketens Lloyds liet aan de nieuwszender Sky News weten dat hij beslist heeft om enkele van zijn apotheken te sluiten "omdat het personeel te veel was blootgesteld aan agressief gedrag van de klanten". Tot slot zijn apothekers wereldwijd ook het geliefkoosd doelwit van oplichters, die hen benaderen om mondmaskers en hydroalcoholische gels aan de man (of vrouw) willen brengen. Mondmaskers noch gels blijken nadien te beantwoorden aan de criteria.