De mondmaskers die de supermarkten nu aanbieden, zijn vaak type 1-maskers, van de laagste kwaliteit dus. Als mensen een beter kwalitatief masker met deskundige uitleg wensen, moeten ze daarvoor bij hun apotheker zijn. De werkdruk, stress en schaarste aan beschermingsmateriaal blijven intussen zwaar wegen op de werking van onze apotheken.
Dat zegt prof. Eline Tommelein van de faculteit Geneeskunde en Farmacie van de VUB, die aan de basis ligt van de barometer die twee keer per week de impact van Covid-19 op de Belgische apotheken onderzoekt.
Uit de nieuwste gegevens blijkt onder meer dat 30% van de apotheken nog steeds geen chirurgische maskers geleverd krijgen via de geijkte kanalen. Prof. Tommelein: "Recent kwam echter aan het licht dat grote partijen mondmaskers door bedrijven zijn vastgehouden en zelfs zijn verscheept naar het buitenland. Als dat klopt, tart dat alle verbeelding. De eerste signalen die we opvangen zijn ook duidelijk: de maskers in de supermarkten zijn vaak type 1-maskers, maskers van de laagste kwaliteit. Wij blijven benadrukken dat als mensen een beter kwalitatief masker met deskundige uitleg wensen, ze daarvoor bij hun apotheker moeten zijn. De kwaliteit van de maskers in supermarkten is immers niet geverifieerd."
Meer erkenning
Verder blijkt uit de barometer dat meer dan één op de twee apotheekbezoeken te maken heeft met Covid-19. Apothekers worden nog steeds dagelijks drie keer meer telefonisch geraadpleegd voor advies en informatie dan in normale tijden. "We zien dat het aantal bezoeken aan de apotheek slechts licht gedaald is tegenover reguliere periodes. Apotheken besteden hierdoor, zonder extra vergoeding, een significant aandeel van hun tijd aan het beantwoorden van adviesvragen in verband met Covid-19. We blijven daarom pleiten voor meer erkenning van hun inspanningen door de overheid."
Waar er in eerste instantie vooral tekorten waren aan alcohol, blijkt dat zich nu te verplaatsen naar handschoenen, die slechts bij één op de drie apothekers beschikbaar zijn en vooral (contactloze) thermometers die in amper 4% van de apotheken te verkrijgen zijn. "Veel apothekers zijn in overleg met leveranciers, maar door de plotse grote vraag naar deze materialen op de internationale markt zal men ook hier extra geduld moeten uitoefenen", zegt Prof. Tommelein.
Solidariteit
Uit de bevraging blijkt nog dat vier op de vijf apothekers bij elke levering van beschermingsmiddelen spontaan de zorgverleners in hun omgeving contacteren met de vraag of er nood is. "Ik vind dat ongelooflijk mooi om te zien, die solidariteit tussen zorgverleners."
Net zoals in de algemene populatie, daalt ook het aantal apothekers met een actieve corona-infectie. Eén a twee procent van de apotheken moesten de deuren sluiten wegens coronabesmettingen. Ook het aantal apothekers dat thuis zit in zelfisolatie neemt af. "In Wallonië betreuren we wel het verlies van een 64-jarige apotheker. Het bevestigt dat iedereen die in de eerste lijn werkt een risico loopt", besluit Prof. Tommelein.
Dat zegt prof. Eline Tommelein van de faculteit Geneeskunde en Farmacie van de VUB, die aan de basis ligt van de barometer die twee keer per week de impact van Covid-19 op de Belgische apotheken onderzoekt. Uit de nieuwste gegevens blijkt onder meer dat 30% van de apotheken nog steeds geen chirurgische maskers geleverd krijgen via de geijkte kanalen. Prof. Tommelein: "Recent kwam echter aan het licht dat grote partijen mondmaskers door bedrijven zijn vastgehouden en zelfs zijn verscheept naar het buitenland. Als dat klopt, tart dat alle verbeelding. De eerste signalen die we opvangen zijn ook duidelijk: de maskers in de supermarkten zijn vaak type 1-maskers, maskers van de laagste kwaliteit. Wij blijven benadrukken dat als mensen een beter kwalitatief masker met deskundige uitleg wensen, ze daarvoor bij hun apotheker moeten zijn. De kwaliteit van de maskers in supermarkten is immers niet geverifieerd."Meer erkenningVerder blijkt uit de barometer dat meer dan één op de twee apotheekbezoeken te maken heeft met Covid-19. Apothekers worden nog steeds dagelijks drie keer meer telefonisch geraadpleegd voor advies en informatie dan in normale tijden. "We zien dat het aantal bezoeken aan de apotheek slechts licht gedaald is tegenover reguliere periodes. Apotheken besteden hierdoor, zonder extra vergoeding, een significant aandeel van hun tijd aan het beantwoorden van adviesvragen in verband met Covid-19. We blijven daarom pleiten voor meer erkenning van hun inspanningen door de overheid."Waar er in eerste instantie vooral tekorten waren aan alcohol, blijkt dat zich nu te verplaatsen naar handschoenen, die slechts bij één op de drie apothekers beschikbaar zijn en vooral (contactloze) thermometers die in amper 4% van de apotheken te verkrijgen zijn. "Veel apothekers zijn in overleg met leveranciers, maar door de plotse grote vraag naar deze materialen op de internationale markt zal men ook hier extra geduld moeten uitoefenen", zegt Prof. Tommelein.SolidariteitUit de bevraging blijkt nog dat vier op de vijf apothekers bij elke levering van beschermingsmiddelen spontaan de zorgverleners in hun omgeving contacteren met de vraag of er nood is. "Ik vind dat ongelooflijk mooi om te zien, die solidariteit tussen zorgverleners."Net zoals in de algemene populatie, daalt ook het aantal apothekers met een actieve corona-infectie. Eén a twee procent van de apotheken moesten de deuren sluiten wegens coronabesmettingen. Ook het aantal apothekers dat thuis zit in zelfisolatie neemt af. "In Wallonië betreuren we wel het verlies van een 64-jarige apotheker. Het bevestigt dat iedereen die in de eerste lijn werkt een risico loopt", besluit Prof. Tommelein.