De Belgische apothekers voerden de afgelopen weken al 310.586 vaccinatiegesprekken met patiënten om ze gericht advies te geven en af te toetsen over de uitnodiging, bijwerkingen en mogelijke twijfels. Dat meldt het Vlaams Apothekersnetwerk.
Wanneer een persoon die een oproepingsbrief kreeg zich aanbiedt in de apotheek, krijgt de apotheker sinds begin april een signaal in zijn apotheeksoftware. "Zo krijgt hij te zien of deze persoon al dan niet heeft gereageerd op de uitnodiging. Hij ziet ook of de patiënt al een vaccin heeft gekregen. Dit is een unicum. Samen met de huisartsen zijn apothekers de enige zorgverleners die toegang hebben tot deze "vaccination codes database". Dit is er gekomen omdat de federale Task Force vaccinatie en de overheid erin geloven dat de apotheker, omwille van zijn laagdrempeligheid, een belangrijke rol kan spelen."
2.932 apotheken in België werken momenteel mee aan deze vaccinatiegesprekken, laat VAN weten. Samen hebben ze 310.586 gesprekken gevoerd, waarvan 276.817 in Vlaanderen. 88,4% van de apotheken die met dit systeem werken, heeft minstens één vaccinatiegesprek gevoerd. In Vlaanderen zijn 89,9% van de patiënten na een gesprek overtuigd om zich te laten vaccineren. De meeste gesprekken werden gevoerd met patiënten tussen 60 en 64 jaar.
Discretie verzekerd
Soms maken patiënten zich hier echter zorgen over deze manier van werken, zo blijkt. "Ze zijn het namelijk niet gewend dat hun apotheker toegang heeft tot dit soort gegevens. Die twijfel is begrijpelijk maar niet nodig", zegt VAN-directeur Hilde Deneyer. "Of de patiënt al dan niet overtuigd is van de vaccinatie wordt niet geregistreerd in het farmaceutisch dossier en wordt niet met derden gedeeld. Het signaal toont ook niet of een patiënt al dan niet bij een risicogroep hoort. Het beroepsgeheim wordt dus volledig gerespecteerd. Daarnaast leidt het VAN-netwerk apothekers op om deze gesprekken zo voorzichtig en discreet mogelijk te voeren."
Wanneer een persoon die een oproepingsbrief kreeg zich aanbiedt in de apotheek, krijgt de apotheker sinds begin april een signaal in zijn apotheeksoftware. "Zo krijgt hij te zien of deze persoon al dan niet heeft gereageerd op de uitnodiging. Hij ziet ook of de patiënt al een vaccin heeft gekregen. Dit is een unicum. Samen met de huisartsen zijn apothekers de enige zorgverleners die toegang hebben tot deze "vaccination codes database". Dit is er gekomen omdat de federale Task Force vaccinatie en de overheid erin geloven dat de apotheker, omwille van zijn laagdrempeligheid, een belangrijke rol kan spelen."2.932 apotheken in België werken momenteel mee aan deze vaccinatiegesprekken, laat VAN weten. Samen hebben ze 310.586 gesprekken gevoerd, waarvan 276.817 in Vlaanderen. 88,4% van de apotheken die met dit systeem werken, heeft minstens één vaccinatiegesprek gevoerd. In Vlaanderen zijn 89,9% van de patiënten na een gesprek overtuigd om zich te laten vaccineren. De meeste gesprekken werden gevoerd met patiënten tussen 60 en 64 jaar.Discretie verzekerdSoms maken patiënten zich hier echter zorgen over deze manier van werken, zo blijkt. "Ze zijn het namelijk niet gewend dat hun apotheker toegang heeft tot dit soort gegevens. Die twijfel is begrijpelijk maar niet nodig", zegt VAN-directeur Hilde Deneyer. "Of de patiënt al dan niet overtuigd is van de vaccinatie wordt niet geregistreerd in het farmaceutisch dossier en wordt niet met derden gedeeld. Het signaal toont ook niet of een patiënt al dan niet bij een risicogroep hoort. Het beroepsgeheim wordt dus volledig gerespecteerd. Daarnaast leidt het VAN-netwerk apothekers op om deze gesprekken zo voorzichtig en discreet mogelijk te voeren."